تبلیغات
قبله تهران (راه عاشقی)

قبله تهران (راه عاشقی)
ری قبله تهران است (مقام معظم رهبری)


آیه قرآن

هرکس حضرت عبدالظیم را در شهرری زیارت کند گویا امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است

گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در دومین شب محرم الحرام، در مدرسه فیضیه قم

مقدمه

« و انی لَم أَخرُج أَشِراً وَ لابَطراً وَ لامُفسِداً وَ لاظالِماً و اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِی امّة جدّی أُرِیدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهی عَنِ المُنكَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أبی ».

این كلام نورانی سید الشهداء علیه السلام در پیشانی نهضت عظیم حضرت  می درخشد. یك سلب و نفی در آن هست و یك اثبات.

نفی؛ نهضت و قیام من از سر استكبار نفس و با داعی فساد و فتنه انگیزی نیست؛ ستم و تعدی به حق در آن نیست.

 

اثبات؛ هدفم اصلاح امت جدم با اراده‌ی امر به معروف و نهی از منكر است و آنچه انجام می دهم، سیره جدم نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) و پدرم امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. یعنی حضرت همان كاری را انجام دادند كه اگر نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیر المؤمنین (علیه السلام) بودند، در سال 61 انجام می دادند.

               

مراتب ارتكاب منكر

انجام منكر دارای سه مرحله است:

1 ـ ارتکاب منکر؛ به این معنا که انسان شخصاً منكر یا گناهی را «مرتكب» می گردد؛

2 ـ «اشاعه» منكر؛ که معنای آن برنامه ریزی برای گسترش گناه و منکر است. مانند. برنامه ریزی و ایجاد می كده و...

3 ـ اقامه‌ی منكر؛ که معنای آن تدبیر و برنامه ریزی در جهت تبدیل منكرها به ارزش­های اجتماعی از طریق تغییر در فطرت انسان است. در تقابل با اقامه منکر از طریق تغییر در فطرت ها، انبیاء فطرت توحیدی بشر را در مسیر عبودیت شكوفا می­كنند؛ مانند یک كشاورز كه استعداد یك دانه را با تدبیر و مراقبت شكوفا کرده و از دانه، یك گل زیبا به بار می آورد . فهم انسان، در اثر پرورش انبیاء ، از خوبی و بدی، زشتی و زیبایی و از بایسته و نابایسته متناسب با فطرت توحیدی و بندگی خدای متعال، وسعت می­یابد.

از این رو دستگاه ابلیس تمام تلاش خود را به کار می­ بندد كه مانع شكوفایی فطرت توحیدی انسان شود؛ دستگاه ابلیس می­ کوشد دركی دیگر از خوبی و بدی در جامعه ایجاد كند و پس از آن بسترهای مناسب با آن را اعم از ساختارهای اجتماعی، عقلانیت اجتماعی و حتی دانش، هنر،  ادبیات، فن آوری و محصولات و در نهایت سبك زندگی متناسب با آن را نیز فراهم كند.

از سوی دیگر كسانی كه به دنبال اقامه معروف هستند،در جهت شکل گیری جامعه بر محور ارزشهای الهی برنامه­ ریزی می کنند.این برنامه ریزی شامل نظامات و ساختارهای اجتماعی، عقلانیت، دانش، هنر ، ادبیات و حتی فناوری­ ها و محصولات اجتماعی متناسب با جامعه الهی است. اینان تلاش می كنند تا ارزش­های الهی، ارزش های حاکم جامعه شوند از همین رو لوازم تحقق این ارزش­ها را نیز فراهم می نمایند تا آنجا که سبك زندگی اجتماعی در همة شئون، بر محور همین ارزش­ها شكل گیرد. «حتی اعمالی و اورادی كلها ورداً واحدا و حالی فی خدمتك سرمدا»

مراتب منكرات

1 ـ عمل منکر و خلاف شرع؛

2 ـ اعتقاد باطل و منکر؛ برای مثال اعتقاد به ناروا بودن ارزش­های اسلامی و دین را ناشی از جهالت و بحران‌های اجتماعی دانستن، اعتقاد باطلی است که از عمل منکر هم بدتر است؛

3 ـ خوب دانستن عمل منکر که چنین احساسی، از عمل به منکر و اعتقاد منکر نارواتر است.

4 ـ آنچه از منكر بدتر است «فاعل» و «صاحب» منكر است. فاعل منكر، كسی است كه اراده­اش، اراده فاسد و خودش شخص فاسد و طاغی علی الله است. این اراده از خود منكر بدتر است. در حقیقت شاكلة طغیان­گر، بدترین منكر است. چه آنكه شاكله فعل خیر، بهترین معروف است.

نکته قابل توجه دیگر، دامنه منکرات این است. گاه یك منكر دارای دامنه محدودی است. اما گاهی برخی منکرات دارای دامنه اثرگذارتر، گسترده­تر و مستمرتر هستند. به عبارت دیگر گاهی یك منكر، تنها یك فرد را آلوده می كند؛ گاه یك جامعه را  و گاهی یک  تاریخ را؛ مانند استكبار شیطان و تمرد او از سجده بر حضرت آدم (علیه السلام) که یک منکر تاریخی است.

         

 

اقامه معروف و منكر

بهترین معروف اقامه معروف است. احیای ارزشهای الهی، بستر سازی جهت تحقق آنها در زندگی اجتماعی و تسری آنها در سبك زندگی جامعه، مبتنی بر این ارزشها، بهترین معروف است.

از سوی دیگر، بدترین منكر، اقامه‌ی منكر است. به این معنا که تلاش شود، زندگی اجتماعی مبتنی بر ارزش­های مادی شکل گیرد و ارزش­های الهی به تدریج از جامعه حذف و یا به ضد ارزش تبدیل گردد و ارزش­های مادی جایگزین ارزش های الهی شوند.

مراتب اقامه منكر و معروف

1 ـ اقامه در مقیاس خانواده؛ مانند تلاش سرپرست یک خانواده که علاوه بر خود، خانواده خود را نیز به نماز، روزه، زكات و... ترغیب می­کند و محیط خانه خود را صالحانه پرورش می­دهد و بدین ترتیب یك جامعه كوچك بر محور ارزش‌های الهی ایجاد می­كند. برخی نیز در نقطه مقابل، علاوه بر اینکه خود دارای اخلاق رذیله هستند، آن را در محیط خانواده خود نیز گسترش می­دهند.

2 ـ اقامه در مقیاس جامعه؛ در این مرتبه، یک جامعه به جانب معروف یا منكر هدایت می شود و ارزش‌ها در مقیاس یك جامعه تغییر می یابد؛ بدین ترتیب روابط و ساختارهای اجتماعی، عقلانیت جمعی را تغییر می­دهد و سبك زندگی اجتماعی بر محور ارزش­های الهی یا ارزش های مادی شکل می گیرد.

3 ـ اقامه در مقیاس جامعه جهانی؛ در این مرتبه از اقامه، جامعه‌ی جهانی بر محور ارزشها و فرهنگ واحد شکل می­گیرد. به عبارت دیگر برنامه ریزی ها، به منظور تغییر اخلاق عمومی بشر، فرهنگ عمومی بشر و رفتار عمومی جامعه مبتنی بر آرمانهایی خاص صورت می گیرد.

مقیاس اقامه منكر به وسیله دشمن و ماهیت پیچیده‌ی آن

در دنیای كنونی، تمدن غرب و جریان تجدد به دنبال تبدیل ارزشهای لیبرال دموكراسی به ارزشهای جهانی و ایجاد یك جامعه‌ی واحد و هم گرایی جهانی بر محور این ارزش‌ها هستند؛ در این جامعه جهانی ممكن است نوعی از تكثر به رسمیت شناخته شده و وجود برخی فرهنگ ها به عنوان خرده فرهنگ، البته ذیل ارزش­های لیبرال دموكراسی، پذیرفته شود.

گاه یك ارزش محوری به منظومه ای از ارزشها، دانش ها، فناوریها، محصولات و نظامات اجتماعی تبدیل می شود و بر محور آن یك جامعه جهانی شکل می­گیرد. اگر این ارزش، كلمه توحید باشد، جامعه جهانی بر محور توحید شکل خواهد گرفت و زندگی مردم جهان آهنگ توحید به خود می­گیرد؛ «حتی تكون اعمالی و اورادی كلهاً ورداً واحدا و حالی فی خدمتك سرمدا». این به معنای اقامه‌ی معروف در مقیاس جامعه جهانی است.

اما اگر آن ارزش محوری، اعراض از حضرت حق، انانیت نفس و استكبار باشد، جامعه ای که بر محور این ارزش شکل ­می­گیرد، مصداق اقامه باطل در جهان است.

معنی امتلاء عالم از جور

از ویژگی های اقامه باطل در مقیاس جهان این است كه معروف ها در مقیاس جامعه‌ی جهانی به منكر تبدیل شده و بر اساس این منكرات، جامعه پردازی می­شود.

در برخی از روایات آخر الزمانی آمده است كه مردم تا آنجا به منكرات عمل می­كنند كه در مقیاس جامعه جهانی، منكر به معروف تبدیل می­شود و معروف به منكر. مردم زشتی ها و زیبایی های دنیا را وارونه درک می­کنند و بنای جامعه‌ی جهانی بر زشتی­ها استوار می­شود. به عبارت دیگر عالم لبریز از ظلم و جور می­شود. «ظلم»، عدول از حق آشكار است و معنای «جور» این است كه حق پنهان می­شود و ظلم، لباس عدل به خود می­پوشد. برای مثال منظور از مكتب رفاه، عدالت سیاسی، عدالت فرهنگی و عدالت اقتصادی كه در دنیای امروز تعریف می‌شود، همان عدالت متناسب با توسعه سرمایه داری و به یک معنا نوعی جور جهانی است؛ این جور به یك سبک زندگی و اخلاق فراگیر و به یك منش و بینش فراگیر تبدیل شده است.  امروز بینش­ها و گرایش­ها در مقیاس جامعه جهانی، آشکارا و یا پشت نقاب حق، همه بر محور باطلند.

بخش عمده ای از روایات آخرالزمان ناظر به بحران اخلاقی و اعتقادی در جامعه جهانی است.

               

بر اساس این روایات در آخر زمان:

اولاً سلسله ای از منكرات و مفاسد اخلاقی به هم پیوسته در جهان اتفاق می­افتد.

ثانیاً یك جریان به هم پیوسته، توسعه این فساد را مدیریت می­کند. به تعبیر دیگر یك دستگاه مدیریت شده، فساد فراگیر را در همه‌ی عرصه­های حیات، اعم از عرصه ­های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، دامن می­زند. به تعبیر قرآن، دستگاه جبت، طاغوت، اولیاء طاغوت است همان  پایگاه جریان اقامه منکر در عالم است که ارزش­های مادی، نفس پرستی، دنیا پرستی و بت پرستی را در قالبی جدید احیا می­كند. عجیب این است كه آن را به یك اخلاق و سبك زندگی فراگیر تبدیل می­کند.

بر اساس روایات، فساد آخر الزمانی دارای چند خصوصیت است:

1 ـ نسبت به همه‌ی عرصه های زندگی فراگیر است.

2 ـ عمیق است و از اخلاق و ارزش­ها گرفته تا اعتقادات و رفتارها را در بر می­گیرد.

3 ـ مدیریت شده است، چنانکه در روایت از آن به «بعد ما ملئت ظلماً و جوراً» تعبیر شده است.

چنین فسادی هم اکنون در جهان به نسبت زیادی محقق شده است.

نحوه‌ی مواجهه و مأموریت ما درگیری با فساد فراگیر جهانی

بدون تردید شرایط نهی از منكر در عصر كنونی، متناسب با شناخت منكر و فساد فراگیر جهانی در شرایط كنونی است. برای مواجهه با چنین منکری اقدامات زیر لازم است:

1ـ شناخت برنامه ­های دستگاه اقامه منكر حاكم جهانی که امری بسیار دشوار است. چه بسا آنچه هم اکنون به عنوان معروف و خیر در جهان اتفاق می­افتد، بدترین منكرهاست. برای مثال مقام معظم رهبری بنیان­ های مادی «علوم انسانی» مدرن را به چالش کشانده اند. این در حالی است که جبهه‌ی مقابل، به شدت از این دانش غیر دینی و ضد دینی دفاع می­كند. حتی برخی از متفکرین حوزه علوم انسانی معتقدند ادیان نمی­توانند محور وحدت و همگرایی جامعه جهانی شوند  واین  علوم انسانی است که محور همگرایی جامعه می­باشد. البته همین دانش موجود سبك زندگی مادی و اخلاق مادی را فراگیر و به یك معروف جهانی تبدیل كرده است؛ به گونه ای كه با افتخار آن را در سراسر جهان فرا می گیرند!

بنابراین منكر اصلی عصر حاضر یك منكر گسترده، فراگیر، عمیق و همه جانبه است كه به یك سبك زندگی در مقیاس جامعه جهانی تبدیل شده است.

درک این نکته بسیار مهم است که یک دستگاه جهانی در مقام اقامه و بر محور ابلیس و شیاطین انس، می­کوشد اخلاق استكباری، تفرعن نفس، دنیاپرستی و گرایش به دنیا را به یك سبك زندگی جهانی تبدیل کند. این سبك زندگی به پشتوانه‌ی ساختارهای اجتماعی، سطوح مختلف دانش و عقلانیت، گرایش، اخلاق و محصولات اجتماعی شکل می­گیرد.

در بررسی این سطح از اقامه‌ی منكر، توجه به چند امر ضرورت دارد:

1 ـ شناخت ابعاد این منكر و برنامه­ای كه دستگاه مربوط به آن برای اقامه منكر دنبال می­کند؛

2 ـ توجه به فساد انگیزی این دستگاه؛

3 ـ تدبیر اقدامات متناسب در تقابل با سطوح مختلف منكر.

برای مثال تنها ایجاد پدیده­ای در مقیاس «انقلاب اسلامی» می­تواند بنیان­های این منكر مدرن را متزلزل كند نه اقدامات خرد. باید با اصل دستگاه اقامه باطل و منكر درگیر شد. مبارزه با دستگاه اقامه منکر سامان یافته و منظم، شامل مقابله با ارادة امم نار، ارزش­ها و عقلانیت، دانش، تكنولوژی، محصولات و ساختارهای آن می­شود.

اقتضائات امر به معروف و نهی از منكر در مقیاس كنونی

ذكر این نكته نیز ضروری است كه چنین امر به معروف و نهی از منكری فراتر یک از واجب كفایی بلكه یك واجب اجتماعی است. در واجب اجتماعی باید مانند یك لشكر و به نحو مشاع یك كار بزرگ را انجام داد. نهی از منكر عبارت است از یك واجب اجتماعی بزرگ كه سطوحی دارد و هر سطح آن بر عهده جمعی است که تركیب فعل این مجموعه منسجم، یک نهی از منكر اجتماعی را شکل می­دهد.

یکی از اصلی ترین مأموریت ها، پرده برداری از پوشش منكرات اصلی جهانی است. این منكرات باید در مقیاس جهانی و از چند جهت معرفی شوند:

ـ سطوح منكر

ـ سطوح اقدامات علیه منکر

ـ الزامات این نهی از منكر [که بار مسئولیت را افزایش می­دهد].

حاصل نهی از منكر و امر به معروف سید الشهداء (علیه السلام) اصلاح امت است؛ «كنتم خیر امت اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر» تنها زمانی خیر و نیکی شامل حال جامعه جهانی می شود كه این امت مؤمن، اقدام به امر به معروف و نهی از منكر كند. نهی از منكر و امر به معروف مؤمنین، بهره­مندی از خیر را برای همه‌ی مردم فراهم می كند. اکنون نیز امت مؤمن مبدأ بیداری جامعه‌ی جهانی شده است. امروزه این امر به معروف و نهی از منكر در مقیاس یك انقلاب عظیم جهانی در درگیری با بساط كفر رخ داده است که مسئولیت و بار آن بر دوش طرفداران اسلام و مكتب اهل بیت (علیهم السلام) است اما برکات و اثر آن برای کل جامعه جهانی است.

چنین امر به معروف و نهی از منكری بستر احیاء و اصلاح جامعه جهانی است. «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امت جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنكر» این اراده‌ی امر به معروف و نهی از منكر سید الشهداء (علیه السلام) برای اصلاحی اساسی در امت است.




[ شنبه 19 آذر 1390 ] [ 01:18 ب.ظ ] [ مصطفی رسولی مهربانی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


روزی روزگاری اهالی دهكده تصمیم گرفتند تا برای نزول باران دعا كنند ، در روز موعود همه مردم برای مراسم دعا در محلی جمع شدند و تنها یك پسر بچه با خودش چتر آورده بود و این یعنی ایمان
بار خدایا چنین ایمانی بمن عطا فرما و من ایمانم را به تو می سپارم

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


امکانات وب

فال امروز
 پخش قرآن صوتی و تصویری