تبلیغات
قبله تهران (راه عاشقی)

قبله تهران (راه عاشقی)
ری قبله تهران است (مقام معظم رهبری)


آیه قرآن

هرکس حضرت عبدالظیم را در شهرری زیارت کند گویا امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است

خداوند به بهشت و سعادت چوب حراج زده است

 سیر و سلوک در عرفان اسلامی

سخن اینجانب

عزیزان! به فکر خود باشید و در این روزهای خجسته، از عذاب دردناک و خشم خدا به او پناه ببرید و کاری نکنید که به جای درهای بهشت، درهای دوزخ بر روی شما گشوده شود . اینک ماه های رحمت و مغفرت فرا رسیده و خداوند درهای بهشت را بر رویتان گشوده، هشدارتان باد، عملی از شما سر نزند که این درها بسته شود و به جای آن ها، درهای جهنم گشوده شود . برحذر باشید که به جای مغفرت، مستوجب عذاب نگردید، به خدا لحظه ای تحمل عذاب الهی را نداریم; گو این که هیچ عذابی سخت تر و دردناک تر از غضب خدا و روی برگردانیش از ما نیست، به او پناه می بریم و از او درخواست مغفرت و آمرزش می کنیم و امیدواریم از ما راضی گردد .

جا دارد که در اعمال و رفتار و کردار و گفتار خود تجدید نظر کنیم و هیچ کاری را جز برای کسب اجر و پاداش معنوی انجام ندهیم و خدا را مد نظر قرار دهیم و به یاد او و به نام او، به کارهای خیر روی آوریم و از بدی ها، زشتی ها، پلشتی ها، کدورتها ، نفرتها ، بدگمانی ها، مادیگری ها، هواپرستی ها و خودخواهی ها که مایه بدبختی و شقاوت و آلودگی و بدفرجامی و سیه روزی و بدنامی و سرانجام خشم خداوندی است دوری جوئیم . جدا بدبخت و ناکام است کسی که این ماه های ارزشمند را دریابد و به مغفرت الهی دست نیابد   

             

 

خداوند در برابر انجام اعمالی مثل : دعا- صله رحم – صلوات – روزه – شب زنده داری _ صدقه – انس با قرآن – نیایش – انجام اعمال سفارش شده در ماه های رجب , شعبان و رمضان  - گفتن اذکار الهی و ........ وعده داده است و انسان را مستحق :

(ادامه مطلب)

         نهر رجب از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر

         خداوند آنها را راضی و آنها از خدا راضی شدند و این است رستگاری و بهروزی بزرگ

         خداوند بین او و دوزخ، گودال و یا حجابی قرار دهد که طولش هفتاد سال است

         -آمرزش برای تمام گناهان گذشته اش .

         - مصونیتی برای باقی مانده از عمرش .

         - ایمنی از تشنگی روز قیامت .

         خداوند می فرمایند: بنده ام! حقت بر من واجب، و محبتم و ولایتم برای تو واجب شد ای فرشتگان گواهی دهید که من تمام گناهانش را آمرزیدم

         دری از درهای دوزخ را بر روی خویش  بستن

         ملائکه دعا می کنند تا دعای او را استجابت کنند...

         رضوان بزرگ الهی

                             

دعا، نیایش، اعتکاف                                

دستور العمل آیت الله سید عی قاضی در باره ماه های رجب - شعبان - رمضان

آیة الحق مرحوم حاج میرزا علی قاضی طباطبائی درباره ماه‌های رجب، شعبان و رمضان فرمود: هان ای برادران عزیز و گرامیم؛ آگاه باشید! متوجه و هشیار باشید که ما در قُرُقگاه[قرق: جایی که مخصوص اشخاص خاصی باشد و از ورود دیگران به آنجا جلوگیری شود. ] زمانی (ماه‌های رجب، شعبان و رمضان) داخل شده ایم

  • اصل این دستور را حضرت علّامه آیة الله سیّد محمّد حسین حسینی طهرانی أفاض الله علینا من بركات تربته، در سال آخر عمر شریف و با بركت خود در یكی از جلسات برای خواصّ أصحاب خودشان از روی نسخۀ خطّی آیة الحقّ مرحوم آیة الله حاج میزا علی قاضی طباطبائی كه بنام «صَفَحاتٌ منْ تاریخ الأعلام» بقلم فرزند ایشان نوشته شده است، بیان فرموده، به عمل و مداومت آن تأكید نمودند و مخصوصاً به طلّابی كه با حضرتش مأنوس بودند، أمر كردند آنرا در دفتر خود ثبت نمایند:

  •  

    و آن مطالب از این قرار است که :

     

    1- آگاه و متوجه باش! كه ماههای حرام (رجب و شعبان و رمضان كه در نزد أهل عرفان ماههای حرامند) از راه رسید؛ بیدار باش! تا اینكه برای مسافرت خویش توشه برداری و این فرصت را از دست مده و غنیمت بشمار!.

     

    2- شبهای آن را به بیداری و روزهای آن را به روزه گرفتن سپری نما، بشكرانۀ اینكه خداوند لطف خویش را عام و شامل همگان فرموده است!.

     

    3- و شب را جز به مقدار كمی استراحت و خواب سپری مكن؛ و نماز شب را بنحو تهجّد و بیدار و خواب بجای آور (یعنی چند ركعتی نماز بخوان و مقداری بخواب و سپس بیدار شو و به همین ترتیب عمل نمای، تا نافلۀ شب پایان پذیرد) و چه بسیارند عاشقانی كه هرگز در شب نمی خوابند!.

     

    4- و كتاب حقّ را تلاوت نمای و آنرا با بهترین صوت و زیباترین نغمه و آرام آرام قرائت كن، چرا كه ظلمتها و كدورتها را تبدیل به نور و روشنائی می نماید.

     

    5- و سلام بفرست بر أصل قرآن و فصل آن (كه مقصود محمّد و آل محمّد صلوات الله علیهم أجمعین هستند) كه آنان باقیماندگان آل الله می باشند و در برابر آنان عبد محض و تسلیم و بدون اراده باش!.

     

    6- هر كسی كه در غیر حبّ آنها خود را در ذمّۀ خداوند رحمن درآورد و به اندازۀ ذرّه ای از محبّت غیر آنها در دل راه دهد، او محققاً گمراه شده و منكر نعمت ولایت آنان گردیده؛ و در این انكار خود نعمتهای پروردگارش را از دست داده است!.

     

    7- پس محبّت به آنها محبّت به خداوند است و در این صورت تو خود را در پناه حبّ خداوند درآور!.

     

    8- و دربارۀ قرآن كوتاهی مكن و آنرا از روی لهو و لعب قرائت منمای و در معانی آن دقّت كن تا بواسطۀ دقت در قرآن به بالاترین ذروه از قلل مجد و شرف نائل آئی!.

     

    9- و در هر حال بر تو باد به ذكر و یاد خدا؛ و مبادا كوتاهی كنی در قرائت قرآن و ذكر پروردگار و هیچگاه در این مورد عذر نیاور كه: چگونه و چه مقدار به یاد او باشم. (یعنی اشتغال به امور دنیوی و تراكم شواغل و مشاغل تو باعث نشود كه در این دو مهمّ سستی و تكاهل ورزی و آنرا بعنوان عذر برای خویش تلقّی نمائی

                             

    10- این ماهها (رجب و شعبان و رمضان) قرقگاههای خداوند است، پس در این قرقگاه داخل شو، اما حرمت آنرا پاس بدار و آنها را معظّم داشته، ملتزم به رعایت آداب آن باش.

     

    11- پس هر كسی كه به خداوند معتصم شود (دست به دامان رحمت و جمال و جلال او دراز نماید و به ریسمان او چنگ بزند) خود را در صراط او می یابد و اگر گفتی «ربّی الله» ای گوینده! روی این كلام ایستادگی نمای و دست از آن برندار.

     

    «قالَ عَزَّ منْ قائلٍ: «وَ مَنْ یعتصِم بِالله فقَدْ هُدی إلَی صِراطٍ مستقیمٍ[1]».

     

    وَ قالَ: «وَ اسْتقمْ كَمآ أمرْتَ..... [2] »

     

    وَ قالَ جلَّ جلالُهُ العَظیمُ: «إنَّ الذین قالوا رَبُّنا اللهُ ثمَّ استَقَموا تتَنَزَّلُ علیْهمُ الملئكَة... [3] ».

     

    «خداوند عزیز می فرماید: «و هر كسی كه اعتصام به خدا پیدا كند براستی در صراط مستقیم و راه راست هدایت شده است».

     

    و نیز فرموده است «به آنچه كه مأموریت یافتی پایداری و استقامت نما!»

     

    و نیز پروردگار كه دارای جلال و مجد و عظمت است می فرماید: «براستی آن كسانیكه بدین معنی اقرار نمودند كه: پروردگار ما «الله» است و پس از این اقرار و اعتراف، استقامت و پایداری را پیشۀ خود ساختند، ملائكۀ پروردگار بر آنها فرود می آیند......»»

     

    «هان ای برادران عزیز و گرامیم  كه خدای شما را در طاعت خود موفّق بدارد آگاه باشید! متوجه و هشیار باشید كه ما در قرقگاه داخل شده ایم و همانگونه كه در زمینهای حرم باید از محرّمات اجتناب نمود و ارتكاب یك سلسله اعمالی كه در غیرحرم جرم نیست در آنجا جرم محسوب می شود، در این ماهها هم كه قرقگاه زمانی محسوب می شود چنین است و باید با هشیاری و مواظبت در آن وارد شد، و به همان نحو كه در قرقگاه مكانی كه حرم است، انسان به كعبه نزدیك می شود، در این ماهها هم كه قرقگاه زمانی است، انسان به مقام قرب خداوند می رسد. پس چقدر نعمتهای پروردگار بر ما بزرگ و تمام است؟! و او هرگونه نعمتی را بر ما تمام نموده است؟!.

     

    پس حال كه چنین است، قبل از هر چیز آنچه كه بر ما واجب و لازم است، توبه ایست كه دارای شرایط لازمه و نمازهای معلومه است (مقصود همان دستور توبه ای است كه رسول خدا صلی الله علیهِ وَ اله و سلم در ماه ذوالقعدة الحرام داده اند و در كتب ادعیه مثل «مفاتیح الجنان» آمده و چهار ركعت نماز دارد[4].)

     

    و پس از توبه، واجب ترین چیز بر ما پرهیز از گناهان صغیره و كبیره است تا جائیكه توان و قدرت و استطاعت داریم!.»

     

    «پس (ای برادران عزیر) دستور توبه را در شب جمعۀ اول ماه (رجب) یا روز جمعه؛ و یا روز یكشنبۀ آن، انجام داده نماز توبه را بخوانید؛ سپس آنها را در روز یكشنبۀ دوّم همان ماه تكرار و اعاده نمائید.  سپس ملتزم شوید به مراقبه، چه مراقبۀ صغری (باز داشتن نفس از آنچه كه خداوند بدان راضی نیست) و چه مراقبۀ كبری (نگاه داشتن دل از آنچه محبوب نمی پسندد) و نیز خود را وادار به محاسبه (حساب كشیدن از نفس) و معاتبه (سرزنش نمودن در صورت لغزش) و معاقبه (تنبیه نمودن نفس در صورت ارتكاب خلاف) به آن چیزی كه شایسته و سزاوار است نمائید.

     

    پس براستی هر كسی كه در صدد متذكر شدن به ذكر حقّ و در مقام خشیت از ذات اقدس حضرت حقّ متعال بوده «پس از این مرحله، با دلهای خود بخداوند رو آورده، بیماریهای گناهانتان را معالجه و مداوا نمائید و بوسیلۀ استغفار، بزرگی و سنگینی عیوب خود را كاهش دهید و بپرهیزید از اینكه حریم الهی را بشكنید و پرده های حجاب را بالا زده حرمت حرم را هتك نمائید!

     

    زیرا براستی چنین شخصی در نظام تكوین بی آبرو و مهتوك است گرچه خداوند كریم از روی كرمش، بحسب ظاهر آبروی او را حفظ نماید؛ و همین جزای اوست و نیازی به مجازات پروردگار ندارد! و كجا امید نجات است برای دلی كه شبهات وارد آن شده در او نفوذ نموده است؟! (یعنی یكی از واجبات و لوازم حتمیّۀ سلوك إلی الله، یقین داشتن به مبدأ و معاد و حقانیت طریق و شیخ و استاد است، و در صورت پیدایش كمترین شك و تردیدی سالك خودبخود از حركت باز می ماند. بنابراین، محال است با وجود شك، سالك از مهلكه نجات پیدا نماید.) و چنین شخصی هرگز نمی تواند در راه مُتَّقین قدم بردارد؛ و هیچگاه قدرت ندارد به مقام محسنین راه یابد و با آنان از چشمۀ آب گوارا بنوشد.

     

    و خداوند تنها محلّ اتّكای من و شما است و او بهترین یار و یاور می باشد.» عرفان به عمل است نه به گفتن!

    پی نوشت :

    [1] ـ ذیل آیۀ 101 از سوره آل عمران: 3.

    [2] ـ قسمتی از آیۀ 15 از سورة الشورَی: 42.

    [3] ـ صدر آیۀ 30 از سورۀ فصّلت: 41.

    [4] ـ مرحوم محدّث قمی (ره) در فصل پنجم كه در اعمال ماه ذی القعده است گوید:..... و كیفیت آنچنان است كه در روز یكشنبه غسل كند و وضو بگیرد و چهار ركعت نماز گذارد: در هر ركعت حمد یك مرتبه و قل هوالله احد، سه مرتبه و معوذتین یك مرتبه، پس استغفار كند هفتاد مرتبه و ختم كند استغفار را به «لا حَوْل وَ لا قوَّةَ الا باللهِ العَلیِّ العَظیم» پس بگوید: «یا عَزیزُ یا غفار أغْفر ذُنوبی وَ ذنوبَ جَمیع المُؤْمنینَ وَ المُؤمناتِ فإنَّه لا یَغْفِر الذُّنوبَ إلا أنْتَ». فقیر گوید: ظاهر آنست كه: استغفار و اذكار و دعای بعد را، بعد از نماز باید بجا آورد.




برچسب ها: چوب حراج به بهشت،
[ سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 ] [ 09:07 ق.ظ ] [ مصطفی رسولی مهربانی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


روزی روزگاری اهالی دهكده تصمیم گرفتند تا برای نزول باران دعا كنند ، در روز موعود همه مردم برای مراسم دعا در محلی جمع شدند و تنها یك پسر بچه با خودش چتر آورده بود و این یعنی ایمان
بار خدایا چنین ایمانی بمن عطا فرما و من ایمانم را به تو می سپارم

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


امکانات وب

فال امروز
 پخش قرآن صوتی و تصویری