تبلیغات
قبله تهران (راه عاشقی)

قبله تهران (راه عاشقی)
ری قبله تهران است (مقام معظم رهبری)


آیه قرآن

هرکس حضرت عبدالظیم را در شهرری زیارت کند گویا امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است

مدینه فاضله امام زمان(عج)

نیمه شعبان میلاد قائم آل محمد حضرت مهدی (عج) مبارك باد

مقدمه‏

تشكیل حكومت جهانى، هدف انبیا و جانشینان آنان بوده است كه فقط مدت كمى توانستند به آن دست یابند و در آن مدت كوتاه هم با انواع توطئه‏هاى دشمنان خارجى و مقاومت داخلى روبه‏رو بودند. اما قیام حضرت مهدى(ع) هنگامى محقق مى‏شود كه آمادگى پذیرش داخلى به وجود آید و دشمنان خارجى نیز منكوب شوند و شرایط برپایى حكومتى بر مبناى توحید در سراسر جهان فراهم شود و نابودى كفر و شرك و نفاق را در سراسر گیتى در پى داشته باشد. خداوند در قرآن فرموده است: «و قاتلوهم حتّى لا تكون فتنة و یكون الدین كلّه للّه؛(1) با آن‏ها بجنگید تا فتنه‏اى نباشد و دین تمام براى خدا باشد.»

امام باقر(ع) در تفسیر این آیه فرموده: «تأویل و تفسیر نهایى این آیه هنوز نیامده است و اگر قائم ما بعداً قیام كند، هر كس او را درك كند، خواهد دید كه دین محمد(ص) تا آن‏جا كه شب آن را مى‏پوشاند، خواهد رسید، تا این‏كه بر روى زمین مشركى باقى نماند.»(2)

بشارت‏هاى دیگرى نیز هست؛ از جمله این آیه كه در سه جاى قرآن تكرار شده است: «هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدین كله؛(3) اوست كسى كه رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر تمام ادیان پیروز سازد.»

در حكومت جهانى مهدى(عج)، یكتاپرستى تمام جهان را فرا مى‏گیرد و توحید از تجاوز به حریم حق جلوگیرى مى‏كند. از مشخصات بارز حكومت مهدى(ع) این است كه قدرت به دست آمده، به سستى نمى‏گراید و به بغى و ستم و ناحق كشیده نمى‏شود، زیرا حكومت دین محور است.

حكومت الهى‏

اسلام، فقط یك مالكیت اصیل و حقیقى براى جهان قائل است و آن، مالكیت خداست: «و للّه ملك السّموات و الارض و اللّه على كلّ شى‏ءٍ قدیر؛(4) و براى خداست پادشاهى آسمان‏ها و زمین، و خداوند بر هر چیز قادر است.»
از این‏رو حكومت و زمام‏دارى نیز در اصل از آن خداست و حكومت دیگران در صورتى مشروعیت پیدا مى‏كند كه از سوى خداوند تفویض شده باشد. همه پیامبران الهى از آدم تا خاتم، جانشینان خدا بر روى زمین بوده‏اند و وظیفه اجراى عدالت و احكام الهى را بر عهده داشته‏اند، اما به علت مواجهه با مشكلاتى، نتوانستند دین حق را به‏طور كامل برقرار كنند.

بنا به تصریح آیات قرآن و روایات، روزى خواهد آمد كه حكومت حق و عدل به‏طور كامل برقرار خواهد شد و آن حكومت امام مهدى(ع) است. سیماى حكومت ایشان، گسترش عدل به‏طور كامل، نعمت فراوان و حاكمیت عقل و دین خواهد بود. آن زمان، روزگار شادمانى انسان‏ها و به شور و وجد آمدن همه اهل حق است و چنان‏كه در روایات آمده است، زمان چنان از شادى و خرمى سرشار گردد كه مردگان نیز در عالم ارواح به شادمانى مى‏پردازند و از خرّمى به وجد مى‏آیند. آرى، این است سیماى آن حكومت بى‏نظیر! 

قرآن، حكم و فرمان‏روایى تمام هستى را فقط از آن خدا مى‏داند: «ان الحكم الّا للّه امر الّا تعبدوا الّا ایّاه ذلك الدّین القیّم؛(5) بدانید حكومت جز براى خدا نیست. خداوند فرمان داده است كه جز او را نپرستید». ولى خداوند این حاكمیت را به برخى از بندگان خاص خود یعنى انبیاى الهى واگذاشته است. حكومت این بزرگواران چون از طرف خداوند تفویض شده، براساس حق و عدل و دورى از هوا و هوس است. خداوند خطاب به حضرت داوود(ع) فرمود: «یا داود انّا جعلناك خلیفةً فى الارض فاحكم بین النّاس بالحقّ و لا تتّبع الهوى فیضلّك عن سبیل اللّه؛(6) اى داوود! ما تو را جانشین خود در زمین قرار دادیم. پس بین مردم به حق داورى كن و از هوا و هوس پیروى مكن كه تو را از راه خدا گمراه مى‏سازد». «و ان احكم بینهم بما انزل اللّه و لا تتّبع اهواءهم؛(7) و در بین ایشان طبق دستور خدا داورى كن و از هوا و هوس‏هاى ایشان پیروى مكن.»

بنابر عقیده شیعه، حاكمان پس از پیامبر اسلام(ص)، ائمه اطهار(علیهم السلام) مى‏باشند كه یكى پس از دیگرى به ایفاى نقش سازنده خویش در این امر مهم پرداخته‏اند، تا این‏كه خداوند دوازدهمین پیشوا را بنا به مصلحت‏هایى از نظرها غایب كرد. در دوران غیبت ایشان، رفته رفته، جهان به سوى ظلم و ستم بیش‏تر پیش مى‏رود و در نهایت، زمانى‏كه خداوند اراده فرماید امام از پس پرده غیبت ظهور مى‏كند و با حكومت جهانى خویش جهان را پر از عدل مى‏نماید. (ادامه مطلب)


تحقق وعده حق‏

حكومت امام مهدى(ع) نتیجه پیروزى نهایى اهل حق خواهد بود. بنابراین كسانى در این حكومت سهیم خواهند بود كه در عمل، در گروه اهل حق باشند. آرى، امام زمان(ع) مظهر پیروزى نهایى گروه حق و عدل مى‏باشد. قرآن كریم این پیروزى نهایى را وعده مى‏دهد: «وعد الله الّذین آمنوا منكم و عملوا الصّالحات لیستخلفنّهم فى الارض كما استخلف الّذین من قبلهم و لیمكننّ لهم دینهم الّذى ارتضى لهم و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم امناً یعبدوننى لا یشركون بى شیئاً.»(8)
از مجموع آیات و روایات استنباط مى‏شود كه قیام مهدى موعود(عج)، آخرین حلقه از مجموع حلقه‏هاى مبارزات حق و باطل است كه از آغاز جهان برپا بوده است.

استاد شهید مطهرى، با بهره گرفتن از آیات و روایات در بحث عدل كلّى در ابتدا به قطعیت آن اشاره مى‏كند و مى‏فرماید: از قرآن مجید استفاده مى‏شود كه بعثت همه پیامبران الهى(صلوات الله علیهم اجمعین) براى دو هدف اساسى بوده است:

1 - برقرارى ارتباط صحیح میان بنده و خالق؛ یعنى توحید كه در كلمه «لا اله الا الله» خلاصه مى‏شود.
2 - برقرارى روابط حسنه و صالحه میان افراد بشر بر اساس عدالت، صلح، صفا، تعاون، احساس و عاطفه و خدمت. بنابراین مسئله برقرارى عدالت آن هم با مقیاس بشرى، هدف اصلى و عمومى همه انبیا(علیهم السلام) بوده است و مسئله عدالت یك آرزو و خیال نیست، یك واقعیتى است كه دنیا به سوى آن پیش مى‏رود؛ یعنى سنّت الهى است و خدا عدالت را در نهایت، بر دنیا حاكم خواهد ساخت.

شهید مطهرى سپس با بهره گرفتن از روایات به ترسیم «جامعه مهدوى» مى‏پردازد و مى‏نویسد: رسول گرامى اسلام(ص) مى‏فرماید: «ابشركم بالمهدى یبعث فى امتى على اختلاف من الناس و زلازل؛(9) مهدى(ع) در شرایطى مى‏آید كه اختلاف در میان بشر شدید و زلزله‏ها برقرار است». البته مقصود از زلزله، زلزله‏هاى ناشى از مواد زیرزمین نیست؛ یعنى خطر به گونه‏اى است كه ممكن است زمین نیست و نابود شود: «یملأ الارض قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماً و جوراً؛(10) بعد از آن‏كه پیمانه ظلم و جور پر شد، دنیا را پر از عدل و داد مى‏كند.»
«یرضى عنه ساكن السماء و ساكن الارض؛(11) از او هم ساكنان آسمان راضى هستند و هم خلق آسمان و مردم روى زمین». بعد فرمود: «یقسّم المال صحاحا؛(12) ثروت را به‏طور عادلانه و بالسّویه تقسیم مى‏نماید». «و یملأ الله قلوب امة محمد غنىً و یسعهم عدله؛(13) خداوند متعال دل امت اسلام را مملوّ از غنا مى‏كند»؛ یعنى خیال نكن غنا و ثروت، تنها همان ثروت مادى است؛ دل‏ها غنى مى‏شود، فقرها و نیازها و حقارت‏ها و بیچارگى‏ها و كینه‏ها و حسادت‏ها همه از دل‏ها بیرون كشیده مى‏شود.

سپس ایشان وضعیت قبل و بعد از ظهور را در سخن حضرت على(ع) بیان مى‏كند.

وضعیت قبل از ظهور

امیرالمؤمنین(ع) مى‏فرماید: «حتى تقوم الحرب بكم على ساق بادیا نواجذها مملؤةً اخلافها حلوا رضاعها علقما عاقبتها...».(14) آن حضرت پیش‏بینى مى‏كند كه قبل از ظهور حضرت مهدى(عج)، آشوب‏هاى عجیب و جنگ‏هاى بسیار مهیب و خطرناكى در دنیا هست. مى‏فرماید: «جنگ روى پاى خودش مى‏ایستد، دندان‏هاى خودش را نشان مى‏دهد؛ مثل یك درنده‏اى كه دندان نشان مى‏دهد، شیر پستان خودش را نشان مى‏دهد؛ یعنى ستیزه‏جویان و آتش‏افروزان جنگ نگاه مى‏كنند و مى‏بینند این پستان جنگ خوب شیر مى‏دهد؛ یعنى به نفعشان كار مى‏كند، اما نمى‏دانند كه عاقبت این جنگ به ضرر خودشان است. «حوا رضاعها؛ دوشیدنش خیلى شیرین است»، اما «علقما عاقبتها؛ عاقبتش فوق‏العاده تلخ است». ما مسلمانان خوشوقتیم كه برخلاف این‏همه بدبینى‏ها كه در دنیاى غرب براى بشر به وجود آمده، ولى به آینده بشر خوش‏بین هستیم كه یك حكومت عادل جهانى بر مبناى ایمان، خداپرستى و خداشناسى و بر مبناى حكومت قرآن به وجود مى‏آید.

«ألا و فى غدٍ و سیأتى غدٌ بما لا تعرفون؛ بدانید كه فردا آبستن چیزهایى است كه هیچ پیش‏بینى نمى‏كنید، ولى بدانید كه هست و فردا با خود خواهد آورد.»

وضعیت بعد از ظهور

«یأخذ الوالى من غیرها عمالها على مساوى أعمالها؛ اولین كار آن والى الهى، این است كه عمّال و حكّام را یك یك مى‏گیرد، اعوان خودش را اصلاح مى‏كند و دنیا اصلاح مى‏شود». «و تخرج له الأرض افالیذ كبدها؛ زمین پاره‏هاى جگر خود را بیرون مى‏دهد؛ یعنى زمین هر موهبتى را در خودش دارد؛ از هر معدنى و استعدادى كه تصور مى‏كنید، بیرون مى‏دهد. هر چه تا امروز مضایقه كرده، بیرون مى‏دهد». «و تلقى الیه سلما مقالیدها؛ زمین (مثل یك غلام) در حالى كه تسلیم است، كلیدهاى خودش را در اختیار او قرار مى‏دهد»؛ یعنى دیگر سرّى در طبیعت نمى‏ماند، مگر این‏كه به دست او كشف مى‏شود. «فیریكم كیف عدل السیره؛ آن وقت او به شما نشان خواهد داد كه عدالت واقعى یعنى چه؟» نشان خواهد داد كه این‏همه كه دم از اعلامیه حقوق بشر و آزادى مى‏زنند همه‏اش دروغ است. این‏همه كه دم از صلح مى‏زنند، همه‏اش دروغ و نفاق و جوفروشى و گندم نمایى بود. «یحیى میّت الكتاب و السنة؛(15) قوانین كتاب و سنّت را كه متروك مانده و به حسب ظاهر مرده و از میان رفته است، زنده خواهد كرد» و نیز فرمود: «اذا قام القائم حكم بالعدل». حضرت یك لقبى مخصوص به خود دارد كه از مفهوم قیام گرفته شده است: «القائم». اصلاً ما حضرت مهدى(عج) را با قیام و عدالت مى‏شناسیم.

«و ارتفع فى ایامه الجور؛ جور و ظلمى دیگر در كار نیست». «و امنت به السبل؛ همه راه‏ها، راه‏هاى زمینى، دریایى و هوایى امن مى‏شود»، چون منشأ این ناامنى‏ها، ناراحتى‏ها و بى‏عدالتى‏هاست. وقتى كه عدالت برقرار شود، چون فطرت بشر فطرت عدالت است دلیل ندارد كه ناامنى وجود داشته باشد. «و أخرجت الارض بركاتها؛(16) و زمین تمام بركات خودش را بیرون مى‏آورد». «و لا یجد الرجل منكم یومئذ موضعا لصدقته و برّه، و هو قوله تعالى و العاقبة للمتقین»؛(17) آیا مى‏دانید در آن وقت ناراحتى مردم چیست؟ ناراحتى مردم فقط این است كه اگر بخواهند صدقه‏اى بدهند یا كمكى به كسى بكنند، یك نفر (مستحق) پیدا نمى‏شود. به عبارت دیگر، حتى یك فقیر روى زمین پیدا نخواهد شد.

               قران

امر جدید و كتاب جدید

اصلى‏ترین عنصر در ایدئولوژى دولت مهدوى، امر جدید و كتاب جدیدى است كه امام مهدى(عج) خواهد آورد. در این باره در چند محور به بحث خواهیم پرداخت. امام باقر(ع) فرمود: «یقوم القائم فى وتر من السنین... فواللّه لكأنّى أنظر الیه بین الركن و المقام یبایع الناس بأمر جدید و كتاب جدید و سلطان جدید من السماء؛(18) قائم در یكى از سال‏هاى فرد به پا مى‏خیزد... به خدا سوگند، گویا مى‏بینمش كه در بین ركن و مقام با مردم بر اساس امرى جدید، كتابى جدید و نیرویى جدید از آسمان، بیعت مى‏نماید.»

هرگاه به احكام اسلامى در عصر غیبت - كه عصر دور افتادگى از سرچشمه زلال تشریع در صدر اسلام است - بنگریم و آن را در دو ساحت نظرى و عملى ملاحظه كنیم، چهار نقص و كاستى را در آن مى‏یابیم:
1 - دسته‏اى از احكام وجود دارند كه هرگز براى مردم بیان نشده‏اند و جز خداوند، پیامبر اكرم(ص) و پیشوایان معصوم(ع) كسى از آن‏ها آگاهى ندارد و مردم در دوران اولیه اسلام از موضوعات مرتبط با این احكام بى‏خبر بوده‏اند؛ مانند استفاده از سلاح‏هاى میكروبى، كاشت قلب مصنوعى در سینه بیماران و... . بنابراین لازم است كه بیان احكام تا زمان آشنایى جامعه بشرى با مصنوعات آن به تاخیر افتد.

2 - دسته‏اى دیگر از احكام در طول زمان در پى بى‏توجهى و قدر نشناسى منابع اصیل اسلامى یا در نتیجه حوادث تاریخى مانند حمله مغول، از بین رفته است.

3 - احكامى كه به رغم وجود آن‏ها در اسلام، در جامعه مسلمانان اجرا نشده است؛ چه احكام فردى و چه احكام اجتماعى.
هر چند جدایى از عصر تشریع، موجب پدیدارى نقص و كاستى‏هایى در احكام اسلامى گردیده، اما نباید این نكته را از نظر دور داشت كه با گذشت دوران طولانى غیبت، زمینه براى ارتقاى سطح فكرى امت اسلامى از چند جهت فراهم مى‏شود. این فرایند موجب آمادگى براى فهم احكام نو و ژرفایى جدید در عصر پس از ظهور خواهد شد. هرگاه جامعه اسلامى به جایگاه شایسته و مطلوبى در برنامه كلّى الهى برسد، امام مى‏تواند به راحتى، كاستى‏ها و نواقص را جبران كند و آن حضرت در برابر هر یك از آن نقص‏ها و كاستى‏ها، موضعى خاص در پیش مى‏گیرد كه برخى از آن‏ها عبارت‏اند از:

الف - موضع آن حضرت در مورد احكام ابلاغ نشده؛

ب - موضع ایشان در برابر احكامى كه منابع آن نابود شده؛

ج - موضع ایشان درباره احكام ظاهرى؛

د - موضع ایشان در برابر احكام اجرا نشده.

پس از این توضیحات به روشنى مفهوم امر جدید، نیروى جدید و... را در مى‏یابیم:

نكته اول: مراد از «نیروى جدید» كه در حدیث بالا به آن اشاره شد، شیوه‏اى جدید در اداره دولت و امور اجتماع مى‏باشد. این شیوه كه در اسلام مشروعیت دارد، هیچ‏گاه به‏طور صحیح چه در حكومت امویان و چه در دولت عباسیان و چه در سایر جوامع اجرا نشده است، زیرا آن حكومت‏ها هم در ابزارها و هم در اهداف، با روش صحیح حكومت اسلامى، اختلاف اساسى داشته‏اند. امام این شیوه را به صورتى نو اجرا خواهد كرد.

نكته دوم: مراد از «امر جدید» ممكن است یكى از این معانى باشد:

1 - امر به معناى قانون‏گذارى و دستور: در این صورت امر جدید اشاره به احكام و دستورهاى جدیدى است كه تا پیش از ظهور شناخته شده نبوده و امام در دولت خود آن‏ها را اعلان خواهد فرمود.
2 - امر به معناى عقیده یا رویكرد فكرى: در برخى از روایات این واژه به همین معنا آمده است. پس این واژه اشاره به سطح جدید و ژرفى از فكر و بینش است.

3 - امر به معناى امارت، امامت یا خلافت.

نكته سوم: در بعضى روایات آمده است كه آن حضرت در زمان ظهور به «كتابى جدید»(19) دعوت مى‏كند. تعبیر به كتاب جدید از آن روست كه جامعه پیش از ظهور با حقایق آن آشنا نبوده است و گویى كتابى جدید آورده شده است. در برخى دیگر از روایات از «دعوت جدید»(20) یاد شده است كه به یكى از دو مفهوم زیر است:

1 - فراخوانى به مفاهیم و احكامى كه مهدى(ع) پس از ظهورش مردم را به آن دعوت كند؛
2 - خود دعوت، جدید باشد؛ مانند دعوت پیامبر(ص) به حق و عدالت كه پیش از آن سابقه نداشته است. دعوت امام نیز از حیث خاص بودن روش‏ها و آزادگى در بیان و توازن و همگونى در محتوا، شبیه دعوت پیامبر(ص) مى‏باشد و هر دو به لحاظ اندیشه به یك ریشه برمى‏گردد.

هم‏چنین در روایات بیان شده است كه حضرت، در برابر نظام‏ها و قوانین موجود در جهان پیش از ظهور، موضعى قاطعانه خواهد گرفت و آن‏ها را باطل و اندیشه‏اى كاملاً عادلانه را جاى‏گزین آن‏ها خواهد كرد. هم‏چنین ایشان در برابر منحرفان موضع‏گیرى سختى خواهد شد و با ریشه‏كن كردن آن‏ها زمینه لازم را براى بنیان‏گذارى جامعه‏اى جدید و عدالت محور در جهان فراهم خواهد آورد.

جایگاه زنان در بین یاران امام زمان در واقعه ظهور

مشخصات زمان ظهور و حكومت جهانى‏

یكى از مسائل مهم در بحث مهدویت، تحولات شگفت‏انگیزى است كه در انسان‏ها و سراسر جهان پیدا مى‏شود و جهان به صورت دیگر جلوه‏گر مى‏شود. در این‏جا به پاره‏اى از شاخصه‏ها اشاره مى‏كنیم:

1 - پاك‏سازى طینت و تكامل عقل‏

یكى از مسائل اعتقادى، بحث طینت و چگونگى آمیخته‏شدن طینت‏هاى پاك و ناپاك به یك‏دیگر است كه در روایات بیان شده است كه طینت چیست و چرا طینت‏ها به هم آمیخته گشته و چگونه پاك‏سازى و از هم جدا مى‏شوند؟

از ویژگى‏هاى دوران ظهور، پاك‏سازى طینت‏ها از آلودگى‏ها و جداسازى پاك‏طینتان از آلوده‏طینتان است؛(21) اما این پاك‏سازى چگونه صورت مى‏گیرد؟ در پاسخ این سؤال، داستانى را مى‏آوریم:
شیبة بن عثمان، یكى از دشمن‏ترین دشمنان پیامبر اكرم(ص) بود و آرزوى قتل آن حضرت را در سر مى‏پروراند. او در جنگ «حنین» شركت كرد تا آن حضرت را به شهادت برساند. از این‏رو، وقتى مردم از اطراف پیامبر پراكنده شدند و آن حضرت تنها ماند، شیبه از پشت سر خود را به ایشان رساند، ولى شعله‏اى از آتش به سوى او بلند شد؛ به‏طورى كه تاب تحمل آن را نداشت. به این جهت، او نتوانست به مقصود خود دست یابد. پیامبر اكرم(ص) به او رو كردند و فرمودند: شیبه، نزدیك بیا! آن‏گاه حضرت رسول(ص) دست خود را بر سینه او گذاردند. بر اثر این كار، محبت آن بزرگوار در قلب او جاى گرفت؛ به‏طورى كه پیغمبر اكرم(ص) محبوب‏ترین فرد نزد او شد. آن‏گاه در حضور آن حضرت به جنگ با مخالفان پرداخت، به‏طورى كه اگر در برابر پدر خود قرار مى‏گرفت، او را به دلیل یارى پیامبر اكرم(ص) مى‏كشت.
با این مقدمه، كلامى از امام باقر(ع) را مى‏آوریم كه آن حضرت مى‏فرمایند: «اذا قام قائمناً وضع یده على رئوس العباد فجمع به عقولهم و اكمل به أحلامهم؛(22) آن‏گاه كه قائم ما قیام كند، دست خود را بر سرهاى بندگان خدا مى‏گذارد. پس با این عمل، عقل‏هاى آنان را جمع و اخلاقشان را تكمیل مى‏كند.»
پس امام عصر(ارواحنا فداه) به آسانى مى‏تواند با نیروى الهى خود، عقل انسان‏ها را به تكامل برساند و باطن افراد را پاك‏سازى كند و همه بندگان خدا را از آلودگى‏ها نجات بخشد.

2 - تشكیل حكومت جهانى‏

آن حضرت كه آخرین برگزیده خداست، با قیام جهانى خود، سراسر جهان را در زیر یك پرچم و یك آیین و قانون گرد مى‏آورد، كه همان پرچم و آیین اسلام و تعالیم قرآن مجید است؛ قانون و آیینى كه اگر هم اكنون نیز درست به آن توجه شود و تعالیم آن را اجرا كنند، دنیا «مدینه فاضله» خواهد شد.

3 - بهره‏گیرى از همه منابع زمین‏

امام زمان(عج) حكومت واحد جهانى تشكیل مى‏دهد و از همه منابع طبیعى مانند آب‏ها و زمین‏ها و معادن كه خدا براى بندگانش در كانون طبیعت به ودیعت نهاده است، بهره‏بردارى مى‏كند و بدین‏گونه مردم در دولت او در سایه عدالت و رفاه و آسایش و آرامش به سر خواهند برد.
كار و كوشش و عمران و آبادى و بهره‏بردارى از ذخایر زیرزمینى و مواهب طبیعى به بهترین وجه ممكن، در همه جا به چشم مى‏خورد و از این‏رو بیمارى، بیكارى، ناتوانى و تهى‏دستى مفهوم خود را از دست مى‏دهد و آزادى به معناى واقعى كلمه در همه جا حكم‏فرما خواهد بود.

4 - پیشرفت برق‏آساى علوم‏

هیچ برنامه انقلابى بدون یك جهش فكرى و فرهنگى، پایا و پویا نخواهد بود و رشد و تكامل لازم را نخواهد یافت. از این‏رو بدون شك نخستین گام در تحقق بخشیدن به چنین هدفى، اقدام به یك انقلاب فرهنگى است. در حدیثى از امام صادق(ع) چنین مى‏خوانیم: «علم و دانش 27 حرف است و تمام آن‏چه پیامبران الهى براى مردم آوردند، دو حرف بیش نیست و مردم تاكنون جز آن دو حرف را نشناخته‏اند، اما هنگامى كه قائم ما قیام كند، 25 حرف دیگر را آشكار و در میان مردم منتشر مى‏سازد و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه مى‏كند تا 27 حرف كامل و منتشر گردد.»(23)

5 - پیشرفت خارق‏العاده صنایع‏

وسایل اطلاعاتى آن‏قدر پیشرفته خواهد بود كه دنیا را هم‏چون كف دست آشكار مى‏سازد و به حكومت مركزى تسلط كامل بر اوضاع جهان مى‏بخشد تا به موقع و بدون فوت وقت، براى حل مشكلات جهانى بكوشد و هر گونه فسادى را در نطفه خفه سازد.

مسئله انرژى و نور آن‏چنان حل مى‏شود كه حتى نیاز به انرژى خورشیدى - كه بازگشت همه انرژى‏ها به آن است - نیست و این شاید در پرتو یك سیستم تكامل‏یافته انرژى اتمى باشد كه فاقد تشعشعات زیان‏بار است.

وسایل سریع‏السیرى كه با وسایل كنونى قابل مقایسه نیست، نه فقط براى حركت در زمین در زمان كوتاه، بلكه براى مسافرت‏هاى دوردست فضایى در اختیار آن حكومت قرار مى‏گیرد و این امكانات نیز به اهداف اصلاحى این حكومت كمك مى‏كند.(24)

6 - پیشرفت عظیم اقتصادى و عدالت اجتماعى‏

«زمینى كه در آن زندگى مى‏كنیم، امكانات فراوانى براى زندگى ما و نسل‏هاى آینده و جمعیتى بسیار زیادتر از جمعیت كنونى ما دارد، اما عدم آگاهى كافى به منابع موجود و منابع بالقوّه زمین از یك سو و نبود نظام صحیح براى تقسیم ثروت زمین از سوى دیگر، سبب احساس كمبود از جنبه‏هاى مختلف شده است؛ تا آن‏جا كه در عصر ما همه روز گروهى از انسان‏هاى مفلوك از گرسنگى مى‏میرند.»(25)
اما هنگامى كه نظام كنونى آن دگرگون شود، همه نیروها براى استخراج منابع بى‏شمار زمین به كار مى‏رود و بدین منظور، علم و دانش پیشرو در اختیار بشر قرار مى‏گیرد و به سرعت منابع تازه‏اى كشف مى‏گردد و شكوفایى خاصى به اقتصاد بشر مى‏بخشد.

در حدیث جالبى از امام صادق(ع) مى‏خوانیم: «هنگامى كه قائم قیام كند، حكومت را بر اساس عدالت قرار مى‏دهد، ظلم و جور در دوران او برچیده مى‏شود، جاده‏ها در پرتو وجودش امن و امان مى‏گردد، زمین بركاتش را خارج مى‏سازد، هر حقى به صاحبش مى‏رسد، امام زمان(عج) در میان مردم همانند داوود و محمد(ص) داورى كند. در این هنگام زمین گنج‏ها و بركات خود را آشكار مى‏كند و دیگر براى انفاق و صدقه و كمك مالى كسى را نمى‏توان یافت، زیرا همه مؤمنان بى‏نیاز خواهند شد... .»(26)
تكیه روى ظاهر شدن بركات زمین و خارج شدن گنج‏ها نشان مى‏دهد كه هم زراعت و كشاورزى به اوج ترقى خود مى‏رسد و هم تمام منابع زیرزمینى كشف مى‏شود و مورد استفاده قرار مى‏گیرد و درآمد سرانه افراد آن‏قدر بالا مى‏رود كه در هیچ جامعه‏اى فقیرى پیدا نمى‏شود و همه به سرحد بى‏نیازى و خودكفایى مى‏رسند.

بى‏شك اجراى اصول عدل و داد و به كارگیرى نیروهاى انسانى در مسیرهاى سازنده چنین اثرى را خواهد داشت، زیرا گرسنگى و فقر و نیازمندى بر اثر كمبودها نیست، بلكه نتیجه مستقیم و غیرمستقیم مظالم و تبعیض‏ها و بیدادگرى‏ها و تلف شدن نیروها و هدر دادن سرمایه‏هاست.

7 - توسعه جاده‏ها و تغییر در بناى مساجد

مساجد در عصر قیام قائم، همگى داراى دیوارهاى كوتاه و بدون كنگره خواهد شد؛ همان‏گونه كه در عصر رسول الله(ص) این چنین بود.او جاده‏هاى بزرگ و اصلى را توسعه مى‏دهد و تمام مساجدى را كه در مسیر قرار دارند و نیز همه دریچه‏ها و روزنه‏هایى را كه به راه‏ها گشوده مى‏شوند و مزاحم عبور و مرور مردم هستند ویران مى‏سازد و فاضلاب‏ها و ناودان‏هایى را كه در راه عبور مردم قرار گرفته‏اند، مى‏بندد.
در حدیثى طولانى از امام صاق(ع) نقل شده كه فرمود: «او كوفه را 54 میل توسعه مى‏دهد، تا آن‏جا كه عمارت آن به كربلا مى‏رسد، و كربلا كوى شهیدان و قهرمانان و جانبازان راه خدا، مركز و كانون بسیارى از فعالیت‏ها مى‏گردد.»(27)

پی نوشت ها:
1) انفال (8) آیه 39.
2) لطف‏الله صافى، منتخب الاثر، ص 312؛ جمعى از نویسندگان، نگاهى تحلیلى به زندگانى مهدى(عج)، ص 1 و 3؛ تفسیر نمونه، ج 7، ص 166.
3) توبه (9) آیه 33؛ فتح (48) آیه 28؛ صف (61) آیه 9.
4) آل عمران (3 ) آیه 189.
5) یوسف (12) آیه 40.
6) ص (38) آیه 26.
7) مائده (5) آیه 49.
8) نور (24) آیه 55.
9) بحارالانوار، ج 51، ص 92.
10) همان.
11) همان.
12) همان.
13) همان.
14) نهج‏البلاغه صبحى‏صالح، ص 196، خطبه 139.
15) همان، ص 195، خطبه 138.
16) بحارالانوار، ج 52، ص 338.
17) طبرسى، اعلام الورى، ص 462.
18) النعمانى، الغیبه، ص 139.
19) همان، ص 102.
20) بحارالانوار، ج 13، ص 194.
21) سید مرتضى مجتهدى، اسرار موفقیت، ج 2، ص 214.
22) الكافى، ج 1، ص 25.
23) بحارالانوار، ج 13، ص 187، چاپ قدیم.
24) آیةالله مكارم شیرازى، حكومت جهانى مهدى، ص 295.
25) همان، ص 297.
26) بحارالانوار، ج 52، ص 338.
27) حاج‏شیخ محمدجواد خراسانى، مهدى منتظر، ص 271



[ دوشنبه 9 تیر 1393 ] [ 10:49 ق.ظ ] [ مصطفی رسولی مهربانی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


روزی روزگاری اهالی دهكده تصمیم گرفتند تا برای نزول باران دعا كنند ، در روز موعود همه مردم برای مراسم دعا در محلی جمع شدند و تنها یك پسر بچه با خودش چتر آورده بود و این یعنی ایمان
بار خدایا چنین ایمانی بمن عطا فرما و من ایمانم را به تو می سپارم

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


امکانات وب

فال امروز
 پخش قرآن صوتی و تصویری